Te moe 's avonds? Ga op zoek naar je energiegevers!

Dit blog is geschreven door Yura Boerma van MAMcoaching: “Ik coach al 5 jaar moeders die worstelen met de balans tussen werk en gezin. Veel vrouwen gebruiken de coaching als een herijkpunt in hun leven, om een ‘nieuw begin’ te maken. De keuzes die ze voorheen hadden gemaakt, geven hen het gevoel vast te zitten en dat het niet anders kan. Ze ‘moeten’ veel en hebben het gevoel geleefd te worden. Samen met mij onderzoeken ze tijdens een coachwandeling wat ze cht belangrijk vinden en gaan leven, werken en opvoeden vanuit hun hart, vanuit hun levenswaarden. Happy moms = happy work = happy kids = happy life!

Haar blog gaat deze keer over energie.

Ben je te moe om ’s avonds nog iets te doen? Ga op zoek naar je energiegevers!

“Ik ben helemaal zat zoals het nu gaat”
Ben jij daar ook zo goed in? Allerlei plannen maken in de zomervakantie over hoe je het anders gaat aanpakken als je weer thuis bent? Sylvia (32 jaar, getrouwd, 2 zoontjes) vertelde me laatst: “ik wil nu echt werk gaan maken van een betere balans tussen mijn baan en thuis, want ik ben het helemaal zat hoe het nu gaat. Ik zou bijvoorbeeld dolgraag de kinderopvang anders willen regelen. Het lijkt me ideaal als er iemand aan huis komt om voor de kinderen te zorgen. Zo kan ik het heen en weer rijden naar de opvang skippen en heb ik veel minder tijdsdruk om op tijd van mijn werk weg te gaan. O ja, en daarnaast had ik ook besloten om nu echt 1 of 2 keer per week te gaan sporten of in ieder geval meer te gaan bewegen. Ik voelde me zo energiek in de vakantie door al dat zwemmen, fietsen en wandelen. Heerlijk! Maar nu ik al weer een aantal weken aan het werk ben, merk ik dat het er allemaal weer bij in schiet. Gewoon omdat ik ’s avonds zo moe ben dat ik eigenlijk niks meer doe”.

Een negatieve energiebalans
Heel herkenbaar, Sylvia is niet de enige. Zo druk als ze praat en zo snel als ze wandelt, zo druk en snel is haar leven ook. En dan blijven alle plannen dus liggen. Wat is er nu nodig om toch te zorgen voor die betere balans tussen werk en thuis, die oppas aan huis te zoeken of die inschrijving te regelen bij de sportschool of hardloopclub? Het antwoord is: meer energie! Sylvia merkt dat haar energiebalans te vaak doorslaat naar de negatieve kant: “ik ben vaak zo moe dat ik ’s avonds het liefst op de bank ga liggen met de afstandsbediening van de televisie naast me. En dat voelt heerlijk op dat moment, maar de volgende dag baal ik van mezelf”. En die negatieve gedachten dragen uiteraard ook niet bij aan meer positieve energie. Mijn TIP aan Sylvia is: onderzoek eens wat jou energie geeft. Wat zijn de dingen die je leuk vindt: je zogenaamde energiegevers. Daar krijg je energie van! Ze noemt meteen van alles op: “sporten – het liefst hardlopen, mijn favoriete muziek luisteren, een saunabezoek met mijn beste vriendin of een heerlijke boswandeling met mijn gezin”. Ik vertel haar dat 'hoe meer dingen je doet die je energie geven, hoe meer je aankunt en hoe makkelijker je gemaakte plannen kunt realiseren' (bijvoorbeeld sporten of een betere balans).
En daarnaast… wat energie kost, dat schrap je zoveel mogelijk. Want: als je opgeladen blijft, dan kun je veel meer aan! Kijk dus goed waar je energieprioriteiten liggen, verschuif daar je aandacht naar en je zult zien dat je makkelijker je energiebalans vindt.

Weg met allerlei verplichte bezoekjes…!
Als je iets wilt veranderen aan je energiebalans, dan is het goed om een lijstje te maken. Ik ben met Sylvia op een bank gaan zitten en heb haar een A4tje gegeven. En dat is ook mijn TIP aan jou: pak een vel papier en deel het in tween door middel van een verticale lijn. Schrijf aan de linkerkant jouw energiegevers (wat, wie) en aan de rechterkant jouw energievreters (wat, wie). Maak ook een onderscheid tussen energiegevers op je werk en thuis (waar), en de energievreters op je werk en thuis (waar).
Bekijk dan eens goed jouw energiebalans en beslis welke energievreters je zou kunnen schrappen. Vaak zijn dat verplichtingen, waarvan je het gevoel hebt dat je ze met doen. Vraag je eens af of je niet alleen voldoet aan bepaalde verwachtingen of dat het zo gegroeid is, waardoor je het gevoel hebt van ‘moeten’. Zodra je n of twee energievreters kan schrappen, houd je tijd over voor n of twee energiegevers. Sylvia zag meteen om welke energievreters het bij haar ging: “Dit geeft voor mij de doorslag dat ik de kinderopvang anders ga regelen n ik ga mijn weekenden minder vol plannen met allerlei verplichte bezoekjes. Pfff… dat voelt nu al goed! Nu er meer ruimte in het weekend komt, wil ik echt vaker het bos in met mijn gezin. En ik ga starten met 1 keer per week hardlopen. Eens kijken of ik mijn buurvrouw zo ver kan krijgen om samen te gaan. Dat lijkt me super gezellig en motiverend!”. Nog even en haar energiebalans slaat weer door naar de positieve kant!

Meer informatie over balans- & wandelcoach en stresscounselor Yura Boerma vind je op www.mamcoaching.nl 

Wil jij ook aan de slag met je energiebalans? Mail Yura op info@mamcoaching.nl of bel naar 06-83554192. Ik ontmoet je graag!