Column van Martine over gezinsmanagement

Haar column gaat dit keer over gezinsmanagement! Of eigenlijk: over papier-management. Iedereen die een gezin heeft, kent het: je lijkt wel een taxibedrijf af en toe, of een logistiek manager die zich druk maakt om schooltassen, broodtrommels, agenda-afspraken, werk, vrijwilligerswerk, sociale contacten…. Samen te vatten onder de noemer Gezinsmanagement. Wat valt daar mijns inziens onder? Plannen, organiseren, opruimen, administratie, huishouden, logistiek. Wij moeders houden veel bordjes hoog, en dat kost moeite.

Hou maar eens bij wat er in een week al aan papier binnenkomt, ik heb het gedaan voor ons gezin: 9 tekeningen, 4 knutselwerkjes, 2 bankafschriften, een brief van school, een lokaal blaadje via school (onze kinderen gaan in een ander dorp naar school), een brief van de peuterspeelzaal en een nieuwsbrief van het kinderdagverblijf, 4 tijdschriften (waarvan 2 betaalde varianten), 6 x ongevraagde post (wij hebben geen ja/nee sticker omdat we de brievenbus met schoonvader delen), een informatiepakket van de gemeente over plastic inzamelen, een kaart van een vriendin, een brief van een verzekeringsmaatschappij, en dan heb ik het nog niet eens over de krant, plaatselijke krantjes en reclamefolders.

Papiermanagement
Wat doe je met al dat papier? CreŽer een vaste plek waar je alle inkomende papieren verzamelt. Als je direct ziet dat je het niet nodig hebt, gooi je het gelijk in de oud papierbak. Een keer per week pak je de stapel papier (ik verzamel altijd alles in een mandje in de kast). Oud papierbak naast je, agenda en pen bij de hand en eventueel een notitieblokje. Je pakt ieder papiertje een keer op en je neemt er direct een beslissing over. Alles wat je binnen twee minuten kunt doen, doe je direct.
Eventuele afspraken (ouderavonden, inleveren antwoordstrookjes etc.) noteer je direct in je agenda.
Antwoordstrookjes (zo 80’er jaren, maar ze bestaan nog heb ik ontdekt) direct invullen en in de schooltassen. Bedenk bij tijdschriften of je ze nog leest. Niet? Een opzegmail heb je snel gemaakt, regel het direct. Anders leg je het tijdschrift in de krantenbak of in een te lezen-bakje.
Zie je in een tijdschrift of een krant een interessant artikel, aankondiging of recept? Bewaar dan niet het hele tijdschrift of krant, maar scheur het eruit.
Ongevraagde post? Je hebt er niet om gevraagd, weg ermee!
Reclamefolders, tenzij je ze graag leest natuurlijk (ik wel), een ja/nee sticker doet wonderen.
Persoonlijke post zoals een kaartje? Even bellen, een mailtje of een kaartje terugsturen.

Wat doe ik met kindertekeningen en –knutsels?
Die vraag hoor ik vaak in mijn workshops. Ik heb een aantal tips voor je:
• Geef ieder kind per schooljaar een eigen ordner met showtassen. De mooiste tekeningen kunnen hierin worden bewaard. Vol = vol.
• Opa’s en oma’s zijn altijd dankbare ontvangers van tekeningen. Een opa woont naast ons, de andere opa en oma wonen ver weg, zij krijgen regelmatig post van hun kleinkinderen en vinden dat super!
• Driedimensionale knutsels: Hier hebben we een kast je dat als doorlopende expositieruimte wordt gebruikt. Maximaal 2 – 3 knutsels per kind. Daarna gaan de knutsels op de foto voor in het album van het betreffende kind en in de papierbak. Bij hoge uitzondering mogen ze nog even op de kinderkamers staan of hangen.
• In de gang heb ik drie wissellijsten hangen. Hier mogen de allermooiste tekeningen in.
• In diezelfde gang hangt ook een prikbord. Voordat tekeningen in de ordner gaan, mogen ze hier natuurlijk nog een poosje hangen.

Heb jij meer tips? Stuur ze naar info@mbee.nl

Over gezinsmanagement valt nog veel meer te vertellen. De volgende column gaat dan ook over logistiek. Heb je een duwtje in je rug nodig? Dan kan een workshop volgen handig zijn! Kijk op www.mbee.nl voor een overzicht.