Column van Martine over opruimen!  

Martine Floor-Bron is moeder van Rianne (5), Simone (4) en Mark (2). Ze is getrouwd met Henk. Hij werkt als accountmanager op een bank en is parttime boer op de boerderij waar ze ook wonen. Op happymom.nl kun je lezen over het gezinsleven van Martine, en krijg je veel tips over opruimen, huishouden, time- en stressmanagement en gezinsmanagement. Martine is namelijk professional organizer: ze organiseert workshops, geeft cursussen en coacht aan huis of op het werk bij diegenen die even of permanent een steuntje in de rug nodig hebben bij het aanbrengen van structuur. Dit combineert ze met online-coaching.

Haar column gaat dit keer over logistiek!

Logistiek in het gezin

Iedereen die een gezin heeft, kent het: je lijkt wel een taxibedrijf af en toe, of een logistiek manager die zich druk maakt om schooltassen, broodtrommels, agenda-afspraken, werk, vrijwilligerswerk, sociale contacten…. Ik vat het altijd samen onder de noemer Gezinsmanagement. Wat valt daar mijns inziens onder? Plannen, organiseren, opruimen, administratie, huishouden, logistiek. Wij moeders houden veel bordjes hoog, en dat kost moeite.

De vorige column ging over papiermanagement, deze gaat over logistiek. Logistiek in een gezin? Jawel! De juiste spullen op het juiste tijdstip op de juiste plaats. Een voorbeeld. Onze oudste heeft maandagmiddag om 16:45 uur zwemles. Dat betekent dat haar badpak en badhanddoek dan schoon en droog moeten zijn, en alle spullen klaarliggen: zwemtas, waterschoentjes, zwembandjes etc.

Nog een voorbeeld van handige logistiek: een weekmenu. Voordat je boodschappen gaat doen vul je in je agenda in wat je wanneer gaat eten. Daar stel je je boodschappenlijstje op samen. Over dat weekmenu gesproken: als je niet van koken houdt, waarom zou je het jezelf dan heel moeilijk maken? Bedenk van ieder lid van het gezin iets wat hij/zij lekker vindt. Zo heb je al gauw de helft van de week volgepland. Hoe ziet dat er bij ons uit? Iedereen lust hier graag soep. En ik vind soep leuk om te maken. Wij eten dus iedere zaterdagavond soep met stokbrood/worstebroodjes/afbakbroodjes. Iedereen helemaal blij.
Natuurlijk lusten de kids graag frietjes. Die staan bij ons standaard op vrijdag op het menu. En dat mag met mayo. Moeten ze als toetje wel verplicht fruit eten. Verder eten wij een keer per week spaghetti, macaroni of bami, twee keer aardappelen (op verzoek van manlief), minimaal een keer per week vis. Meestal kook ik op zondag uitgebreid. Omdat ik het leuk vind, niet omdat het nu zo gewaardeerd word ;-) Standaard spullen in huis hebben waarmee je snel een maaltijd op tafel kunt toveren is ook handig. In ieder gezin loopt de dagplanning wel eens in het honderd.

Overbodige logistiek: Mij ontgaat de zin van enorme voorraden! Hoe lang doe jij met een fles shampoo? Waarom zou je er dan vier op voorraad houden? Sommige dingen moet je juist wel weer op voorraad hebben: toiletpapier, tandpasta. Bekijk jouw voorraden maar eens en bedenk wat nu echt noodzakelijk is. Misschien levert deze actie je wel extra kastruimte op! Nog even iets over boodschappen: een standaard boodschappenlijstje is superhandig! Ik heb er eentje met aanvinkbolletjes die je met pen kunt aanvinken. Mijn vriendin maakt heel kunstig een selectie in Excel, hoe het ook zij, leg of hang je lijstje in de keuken en zet er steeds op wat op is. Geeft je heel wat rust in je hoofd. En leer je partner en/of je kinderen dit ook te doen! Als je je boodschappen ongeveer op hetzelfde moment in de week doet, hou je zelf ook overzicht.

Ook logistiek: wassen, vouwen, strijken en opruimen. Bijhouden is het devies, anders hoopt het zich op en gaat je logistieke proces in de war. Niet meer en niet minder.

Heb jij meer tips? Stuur ze naar info@mbee.nl
Heb je een duwtje in je rug nodig? Dan kan een workshop volgen handig zijn! Kijk op www.mbee.nl voor een overzicht.