Column van Martine   

Martine Floor-Bron is moeder van Rianne (5), Simone (bijna 4) en Mark (2). Ze is getrouwd met Henk. Hij werkt als accountmanager op een bank en is parttime boer op de boerderij waar ze ook wonen. Op happymom.nl kun je lezen over het gezinsleven van Martine, en krijg je veel tips over opruimen, huishouden, time- en stressmanagement en gezinsmanagement. Martine is namelijk professional organizer: ze organiseert workshops, geeft cursussen en coacht aan huis bij diegenen die even of permanent een steuntje in de rug nodig hebben bij het aanbrengen van structuur. Dit combineert ze met online-coaching.

Haar column gaat dit keer over opruimen!

Opruimen!

Januari, traditioneel de tijd van goede voornemens. “Vanaf januari ga ik het helemaal anders doen”, hoor je vaak. Stoppen met roken, minder drinken, meer bewegen (ik geef een uurtje aerobic in de week en in januari is mijn groep altijd het grootst), meer aandacht voor de kinderen of eindelijk de boel thuis of op het werk eens even goed opruimen.

Opruimen. Het levert meer tijd, ruimte en energie op. Maar hoe ruim je nu eigenlijk op?
De voorbereiding
• Zorg dat je niet wordt gestoord tijdens je opruimwerkzaamheden
• Zet je kookwekker en stop met opruimen als deze gaat. Een half uur tot een uur is prima om mee te beginnen.
• Zet een lekker muziekje op
• Kies een opruimklus. Tip: pak het vooral klein aan, dus niet de hele zolder, maar een kastje of een of twee laden daarvan!
• Zet drie dozen, manden of tassen klaar. Hier ga je je spullen in sorteren. 1) hier opbergen 2) ergens anders opbergen 3) weggeven/verkopen en een vuilniszak.
• Onder handbereik: stofzuiger, emmer, allesreiniger, schoonmaakdoekje(s), notitieblokje + pen (hier kun je klussen in noteren). Dit is je zgn. opruimkit.

De volgorde
• Opschonen en sorteren
• Poetsen
• Wegbrengen van je doos “ergens anders opbergen”, je weggeef/verkoopdoos en de vuilniszak
• Het opruimen van je opruimkit

En dan: het echte werk
Je hebt je opruimklus bepaald: kast, lade(n) of andere plaats.
Die haal je helemaal leeg. Dan kun je mooi de stofzuiger en/of een schoonmaakdoek erdoorheenhalen.
Vervolgens ga je alle spullen categoriseren, dat wil zeggen bepalen wat je ermee gaat doen: hier weer opbergen? Of hoort het ergens anders? Weggooien? Weggeven/verkopen?
Blijf waar je bent! Ga niet iets naar een andere kamer of kast brengen! Daar heb je je mand “ergens anders opbergen voor”. Als je namelijk ergens anders belandt, is de kans groot dat je daar ook aan de slag gaat. Dat schiet nu even niet op.
Met behulp van mandjes, dozen, rekken, mappen etc. richt je je plek opnieuw in, waarbij.

Het allerbelangrijkste: onderhoud!
Zie je dat er iets op jouw opgeruimde plek dreigt te belanden dat er niet hoort? Meteen elimineren! Anders kun je binnen de kortste keren weer opnieuw beginnen!

Tp: als het langer dan 60 seconden duurt om te beslissen of je iets wilt behouden, heb je het waarschijnlijk niet nodig!

Tip: Bewaar spullen waar je ze gebruikt.

Heb je een duwtje in je rug nodig? Dan kan een workshop volgen handig zijn! Kijk op www.mbee.nl voor een overzicht.